úterý 22. listopadu 2016

Co dělám jenom já dobře a vy všichni špatně!



Hello the internet.

(Teď, když jsem vás pobouřil nadpisem článku, pojďme se podívat na skutečný problém, který chci dnes rozebrat a tím jsou kloubní rozsahy při cvičení)

Kdo se občas kouká na moje tréninková videa, možná zaznamenal fenomén, který je u mě hodně běžný. A to, že málokdy propínám kolena při deadliftech, málokdy propínám lokty při over head presech, při bencích a všeobecně nejezdím do plných kloubních rozsahů.
A jaké máte vy rozsahy?


Upozorněn na tenhle fakt jsem byl v komentářích pod jedním videem od kamarádky Zuzky. Byl to spíš hejt, než upozornění. Na druhou stranu je fakt, že z úhlu, pod kterým to bylo natočeno, to vypadá, že jsem činku skoro nezvedl :D. 

Ale za tím, co a jak dělám, si stojím. Tak a teď vám nacpu do hlavy proč! A bude to jediná pravda, kterou uznávám a všichni ostatní jsou hlupáci a nerozumí tomu :D .

Určitě jste už slyšeli o termínu hypermobilita. Zkráceně řečeno, je to zvětšení kloubního rozsahu nad jeho fyziologickou (normální) úroveň. Nejlépe jde hypermobilitu pozorovat u lokte, kdy ho propnete natolik, že předloktí máte níž, než paži.
hypermobilní loket


Protože, patřím mezi tu část populace, která je bohužel hypermobilní, nejezdím plné kloubní rozsahy.

Ne, to není vše.

Nepropínám ruce, nohy ještě i z náboženského přesvědčení.

Věřím v to, že plný rozsah není pro kloub vůbec zdravý. Rozhodně i proto, že jsem hypermobilní, ale i proto, když se dostanete do kloubní bariéry (vyčerpáte kloubní rozsah), všechnu tu váhu najednou drží vaše klouby. Ty se tímto dostávají do pozice, kterou označujeme jako „uzamčený kloub“. Při zamknutém kloubu svaly přestávají plnit hlavní funkci (a zůstávají zde jako stabilizátory, samozřejmně to nejde tak říct, že by přestaly plnit svou funkci, ale chápete..ne?).

uzemčené (hypermobilní) koleno
Takže je to jenom ze zdravotního hlediska? Nebo to i nějak ovlivní svalový rozvoj a sílu?

Nejsem si úplně jistý, snad nikdy jsem pořádně „nepropínal“ lokty, kolena a nepřipadá mi, že by posilování na mě nemělo žádný nebo menší vliv. Takže… Ne. Nemusíte se bát, že když při každém dřepu nezarvete kolena někam daleko za sebe, budete mít menší stehna. :P

Samozřejmě jsou výjimky. Například na soutěžích po vás chtějí, plný kloubní rozsah. Ovšem ten fyziologický, což je například pro mé lokty rozdíl 10°. Takže ideální je vypozorovat na sobě, jak jste na tom, a pak se řídit podle svého přesvědčení a svědomí. 

Jako vždy, děkuji za přečtení. A mějte se =)


Žádné komentáře:

Okomentovat